Ciudad Oculta






Foto François Fernandez


Ciudad Oculta y Hoy no Bailo, son dos instalaciones realizadas en AMAKHONO, Nice. Ubicada en un barrio de las afueras, en Provence-Alpes-Côte-d'Azur. Subiendo por los Alpes-Maritimes, al borde del río La Madeleine, allí encontré una situación que tenia que ver con El Aceite Azul: la ruta bordeaba el río, en un lugar frente al río la gente depositaba basura que otros recuperábamos. Recolecté una buena cantidad de objetos y los dispuse construyendo a partir de formas y colores, creando un “escenario”, que anulaba el fin utilitario de las cosas. Les otorgaba otro sentido, con las mismas cosas de todos los días otra situación, otra ciudad. Quería hacer visible una ciudad que normalmente no se nos evidencia.

In 1995 reis ik naar Europa naar aanleiding van twee uitnodigingen om te werken: het geven van tangolessen, en werken in kunstcentrum Amakhono in een buitenwijk van Nice, in de Provence-Alpes-Cote d’Azur. Daar creëer ik twee installaties, Ciudad Oculta (Duistere Stad) en Hoy no Bailo (Vandaag dans ik niet). Op enige hoogte in de Alpes Maritimes, aan de oever van de rivier La Madeleine, trof ik een situatie aan die me deed denken aan El Azeite Azul: de weg liep langs de rivier, en op een plek tegenover de rivier werd afval gedeponeerd die door sommige mensen, waaronder ikzelf, verzameld werd. Zo verzamelde ik een hele reeks voorwerpen die ik op grond van hun kleur en vorm een bepaalde opstelling gaf, en schiep een “scenario” waarin gebroken werd met het functionele doel van de dingen. Ik gaf die een andere betekenis: met dezelfde alledaagse voorwerpen creëerde ik een andere situatie, een andere stad. Ik wilde een stad zichtbaar maken die zich normaliter niet laat zien.