La Toma (La toma de las inconveniencias)


 


























Realizo en 2004 una residencia en De nederlandsche CACAOFABRIEK, Helmond. Otra vez encuentro un lugar al borde del agua, el Canal Zuid Willemsvaart. Allí trabajé para rescatar de mi experiencia los medios gráficos, el collage y la tinta, como forma de militancia. Fue volver al tiempo de la dictadura en Argentina y recuperar esa experiencia en la gráfica. En éste período encuentro también al fotógrafo Jon Hreinson de Islandia, quien transcurría allí su residencia. Trabajamos juntos en la construcción de un libro, que aún espera para ser editado.

In 2004 ontstaat ”La Toma, La Toma de las inconveniencias”, in De Nederlandsche CACAOFABRIEK in Helmond, Nederland. Alweer heb ik een plaats aan het water gevonden, het kanaal de Zuid-Willemsvaart; hier heb ik mijn ervaring met en kennis van grafische middelen, collages en inkt uit mijn geheugen opgediept waarmee ik destijds vorm gaf aan mijn politieke activiteiten. Het was een terugkeer naar de tijd van de dictatuur in Argentinië, en tegelijkertijd een herstel van wat ik geleerd had op het gebied van de grafische kunst. Verder ontmoette ik in deze periode de fotograaf Jo Hreinson, afkomstig uit Ijsland, die in Helmond verbleef. We werkten samen aan de opstelling van een boek.